Assalamualaikum :)
Last Friday was quite eventful for me. For the first time, I had pedo patient that I could call mine (not literally as my friend kindly pass him over to me). His name is Ethan, aged 7, and he's very silent. He'd just smile and grin. Despite that, he's very clever for his age. He would raise his hands (never thought him to do so) when he started to feel uncomfortable. Mungkin Ain dah ajarkan dulu kot :D
I had to perform pulpectomy on him ; RCT untuk gigi susu. Sayangnya gigi dia boleh kata semua dah rosak. So people, jangan cuma jaga kesihatan anak-anak awak je, kesihatan gigi diorang pun kena jaga. Or else bila dia sakit gigi, dia akan kurang makan pastu jadi kurus.
When I tried to inject Ethan, he shouted but he didnt push the needle abruptly like some kids. And he didnt cry. Comel betul. Such a well-behaved kid. Then Dr Uma mula risau so she asked me to get up, and she ended up doing everything on him.
Ada 1 time tu Ethan pegang2 bebird dia. Aku mmg tak perasan langsung. Dr Uma yang tanya, "u wanna go toilet?" Barula dia angguk. *fuhhh fuhhhh*
And then I did something I deeply regret ; I forgot to monitor him seriously. I thought he was sucking his lips. Then Dr Uma came and shouted, "HE'S BITING HIS LIPS! DONT U SEE THAT?"
Alahai. Berdarah dasyat bahagian dalam bibir Ethan. I felt so guilty. Sebabnya, kids tak faham perasaan kebas tu. So diorang akan test dengan cara gigit. Lepas tu bila tak rasa apa, they'll bite harder. Ethan pulak taknak gigit gauze, so we had to keep on pegang2 bibir dia sambil igtkan dia jangan gigit. He only stopped when I showed him mirror.
______________________________________________
In the afternoon I called my patient whom I did crown on her. Dia call pagi tu, sebab one of the gigi is vital, and she felt the sensitivity on that tooth and Dr Kiran suruh call ptg tu jugak.
When she arrived, terus Dr Kiran cakap, "Miyn, we will adjust the crown this time okay? We will do everything again. I couldnt sleep last night..."
Sebenarnya ada problem sikit walaupun haritu dah ambil final impression. Esthetically tooth prep tu mcm tak cantik sangat. Aku pun rasa mcm kena buat baru. So memang aku gelabah sikit sebab aku tak suka bila aku tak well-prepared barang2. Nak ambil final impression perlukan banyak barang jugak at the chairside.
Rasa teruk bila Dr Kiran gelakkan aku yang gelabah when he said, "Miyn...stop..and breathhhee..."
Sebab aku sendiri pun tak suka org gelabah mak nenek. hahahahahha. To be honest aku manada gelabah. Aku blurr. Dia suruh amek mixing tip, aku tak register apekah benda tu. Dlm kepala aku igtkan spatula pastu aku end up berdiri kt nurse station tu sebanyak 10 saat. Duhhhhh!
Alhamdulillah, everything went well and I had some bonding session with Dr Kiran throughout the 2 hours. He remained calm and managed to have his sense of humour. He's such a good teacher, someone that I look up to.
Bila dia cerita dia kena buat complete denture on 100 patients, around 30 FPD, 30 RPD, 15 CPD, from clinical to lab works, aku rasa macam...
Bersyukurlah miyn ko kena buat 5 unit CD je! Patutla hebat sangat cikgu-cikgu aku. From zero diorang kena buat and faham. Fuhhhh, salute habis!
So now I can proceed calmly with my crown fabrication :) Alhamdulillah. Rasa sedih pulak lepas ni takyah buat crown dah, hahahahha 2 ketoi mcm sikit sangat.
Last Friday was quite eventful for me. For the first time, I had pedo patient that I could call mine (not literally as my friend kindly pass him over to me). His name is Ethan, aged 7, and he's very silent. He'd just smile and grin. Despite that, he's very clever for his age. He would raise his hands (never thought him to do so) when he started to feel uncomfortable. Mungkin Ain dah ajarkan dulu kot :D
I had to perform pulpectomy on him ; RCT untuk gigi susu. Sayangnya gigi dia boleh kata semua dah rosak. So people, jangan cuma jaga kesihatan anak-anak awak je, kesihatan gigi diorang pun kena jaga. Or else bila dia sakit gigi, dia akan kurang makan pastu jadi kurus.
When I tried to inject Ethan, he shouted but he didnt push the needle abruptly like some kids. And he didnt cry. Comel betul. Such a well-behaved kid. Then Dr Uma mula risau so she asked me to get up, and she ended up doing everything on him.
Ada 1 time tu Ethan pegang2 bebird dia. Aku mmg tak perasan langsung. Dr Uma yang tanya, "u wanna go toilet?" Barula dia angguk. *fuhhh fuhhhh*
And then I did something I deeply regret ; I forgot to monitor him seriously. I thought he was sucking his lips. Then Dr Uma came and shouted, "HE'S BITING HIS LIPS! DONT U SEE THAT?"
Alahai. Berdarah dasyat bahagian dalam bibir Ethan. I felt so guilty. Sebabnya, kids tak faham perasaan kebas tu. So diorang akan test dengan cara gigit. Lepas tu bila tak rasa apa, they'll bite harder. Ethan pulak taknak gigit gauze, so we had to keep on pegang2 bibir dia sambil igtkan dia jangan gigit. He only stopped when I showed him mirror.
______________________________________________
In the afternoon I called my patient whom I did crown on her. Dia call pagi tu, sebab one of the gigi is vital, and she felt the sensitivity on that tooth and Dr Kiran suruh call ptg tu jugak.
When she arrived, terus Dr Kiran cakap, "Miyn, we will adjust the crown this time okay? We will do everything again. I couldnt sleep last night..."
Sebenarnya ada problem sikit walaupun haritu dah ambil final impression. Esthetically tooth prep tu mcm tak cantik sangat. Aku pun rasa mcm kena buat baru. So memang aku gelabah sikit sebab aku tak suka bila aku tak well-prepared barang2. Nak ambil final impression perlukan banyak barang jugak at the chairside.
Rasa teruk bila Dr Kiran gelakkan aku yang gelabah when he said, "Miyn...stop..and breathhhee..."
Sebab aku sendiri pun tak suka org gelabah mak nenek. hahahahahha. To be honest aku manada gelabah. Aku blurr. Dia suruh amek mixing tip, aku tak register apekah benda tu. Dlm kepala aku igtkan spatula pastu aku end up berdiri kt nurse station tu sebanyak 10 saat. Duhhhhh!
Alhamdulillah, everything went well and I had some bonding session with Dr Kiran throughout the 2 hours. He remained calm and managed to have his sense of humour. He's such a good teacher, someone that I look up to.
Bila dia cerita dia kena buat complete denture on 100 patients, around 30 FPD, 30 RPD, 15 CPD, from clinical to lab works, aku rasa macam...
Bersyukurlah miyn ko kena buat 5 unit CD je! Patutla hebat sangat cikgu-cikgu aku. From zero diorang kena buat and faham. Fuhhhh, salute habis!
So now I can proceed calmly with my crown fabrication :) Alhamdulillah. Rasa sedih pulak lepas ni takyah buat crown dah, hahahahha 2 ketoi mcm sikit sangat.
No comments:
Post a Comment
hai!~